Sep­po Laak­so

La­via

Poh­jan­maan­tien eli kan­ta­tie 44 var­res­sa La­vi­an kes­kus­tas­sa on Hui­kan Las­se pi­tä­nyt lii­ket­tään vuo­des­ta 2005, eli koh­ta 20 vuot­ta. Tar­jol­la on käy­tet­ty­jä au­to­ja, ren­gas­huol­toa ja kor­jaa­mo­pal­ve­lui­ta. Yh­tä kau­an on Hui­kan liik­keen pää­dys­sä pes­syt har­jal­li­nen au­to­maat­ti li­kai­sia au­to­ja.

– Se­son­ki käyn­nis­tyy yh­tä ai­kaa tei­den suo­lauk­sen kans­sa. Suo­laa le­vi­te­tään edel­leen her­käs­ti ras­kaan lii­ken­teen ta­kia, Huik­ka sa­noo.

– Kura ja hiek­ka ei ole vaa­ral­lis­ta au­ton maa­li­pin­nal­le, mut­ta suo­la on.

Kuin ti­lauk­ses­ta haas­tat­te­lun kes­keyt­tää asi­a­kas, joka tah­too pe­set­tää au­ton­sa. Pir­jok­si esit­täy­ty­nyt nai­nen ker­too hank­ki­neen­sa au­ton Las­sel­ta, ja hä­nen puo­leen­sa on help­po käy­dä ai­na kun on tar­ve huol­taa tai pes­tä sitä.

– Kyl­lä Las­se hoi­taa, tääl­lä saa hy­vän pal­ve­lun, Pir­jo kiit­tää.

Las­se Huik­ka suo­sit­te­lee kah­ta kei­noa, jot­ka hel­pot­ta­vat au­ton puh­taa­na pi­toa. Yk­si on ke­raa­mi­nen pin­noi­te, jo­hon lika ei jää kiin­ni yh­tä hel­pos­ti. Sitä han­ki­taan eni­ten uu­siin au­toi­hin, ei niin­kään enää muu­ta­man vuo­den ikäi­siin.

– Suo­sit­te­len eh­dot­to­mas­ti, vaik­ka se mak­saa use­am­pia sa­ta­sia. Se suo­jaa maa­li­pin­taa ja on hel­pom­pi puh­dis­taa.

Toi­nen on kes­to­va­ha, jon­ka le­vit­tä­mi­nen vaa­tii use­am­man tun­nin ja tar­kan työn ta­sai­ses­sa läm­pö­ti­las­sa.

– Kes­to­va­haus mak­saa pari-kol­me­sa­taa yri­tyk­ses­tä riip­pu­en, mut­ta sen avul­la puh­taa­na­pi­to on hel­pom­paa, Huik­ka ar­vi­oi.

Pa­ras het­ki tal­vi­a­jan au­ton pe­sul­le on Las­se Hui­kan mie­les­tä pik­ku pak­ka­nen, jol­loin kura ei len­nä maan­tiel­lä. Uh­kaa­van jää­ty­mi­sen voi eh­käis­tä kui­vaa­mal­la hy­vin ovien tii­vis­teet.

– Ny­ky­au­to­jen tii­vis­teet ei­vät ole yh­tä jää­ty­mi­salt­tii­ta kuin van­hem­mis­sa mal­leis­sa, Huik­ka sa­noo.

On­gel­mal­li­sin on usein pak­ka­sel­la pe­sus­sa kas­tu­nut polt­to­ai­ne­tan­kin luk­ko tai luuk­ku, joka voi jää­tyä, jos sitä ei saa kun­nol­la kui­vat­tua. Luk­ko­su­la tai -öl­jy aut­taa tai nii­den puut­tees­sa läm­min il­ma hius­ten­kui­vaa­jal­la.

Au­to­a­lal­la on tul­lut vas­taan eri­lai­sia va­roit­ta­via esi­merk­ke­jä, jois­ta Hui­kan te­kee mie­li he­ris­tää sor­me­aan.

– Au­toa ei saa pi­tää pe­se­mät­tä pit­kiä ai­ko­ja – ei kuu­kau­sia pu­hu­mat­ta­kaan vuo­sis­ta.

Yrit­tä­jä sa­noo pe­se­vän­sä omia au­to­jaan pari ker­taa vii­kos­sa, vaik­ka ne ovat omien sa­no­jen­sa mu­kaan van­ho­ja ro­mu­ja.

– Suo­sit­te­len pe­sua vä­hin­tään ker­ran vii­kos­sa, puh­taal­la au­tol­la on mu­ka­vam­pi liik­kua ja se on lii­ken­ne­tur­val­li­suus­ky­sy­mys­kin.

Maa­seu­tuo­lois­sa au­ton voi vie­lä pes­tä omas­sa pi­has­sa, mut­ta rivi- ja ker­ros­ta­lo­pi­hois­sa se kuu­luu usein kiel­let­ty­jen toi­mien jouk­koon. Las­se Huik­ka nä­kee­kin au­to­pe­su­lan me­nes­ty­vän pa­rem­min kau­pun­ki­mai­sis­sa olois­sa kuin maa­seu­dul­la. La­vi­as­sa se on me­nes­ty­nyt koh­ta 20 vuot­ta, vaik­ka lie­nee hä­vin­nyt uu­sim­mil­le pe­su­au­to­maa­teil­le tek­niik­kan­sa puo­les­ta.

– En sitä kyl­lä an­tai­si pois, Huik­ka sa­noo pai­na­vas­ti.